Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۰ تن از اهالی رسانه و فرهنگ نظرات خودشان را درباره ساختار، فیلمنامه و بازی نخستین قسمت از فصل دوم سریال «شهرزاد» بیان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده نظرات ۳۰ نفر از اهالی رسانه درباره آغاز فصل دوم «شهرزاد» است.

فرانک آرتا، مسئول بخش سینمایی روزنامه «شرق» با اشاره به نخستین قسمت از فصل دوم سریال «شهرزاد» می‌گوید: فصل دوم «شهرزاد» خبری خوشحال کننده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این خوشحالی به دلیل جذابیت فصل اول آن است و پایان غافلگیرکننده‌اش که قلابِ کنجکاوی تماشاگران را در دست گرفت تا مشتاقانه به انتظار فصل دوم آن بنشینند و زندگی به هم گره خورده‌ی قباد و فرهاد و شهرزاد را دنبال کنند.

او ادامه می‌دهد: حضور رویا نونهالی در قسمت اول این مجموعه با چهره‌ی جذاب و بازی تاثیرگذار از نقطه قوت این قسمت است. آمدن غافلگیرکننده «عمه بلقیس» به تهران و بسط این شخصیت فرعی ِفصل اول در فصل دوم انتخاب هوشمندانه‌ای بود، همچون داستان‌های «هزار و یک شب شهرزاد» و حالا همه منتظریم تا ادامه داستان را ببینیم.

علیرضا بهرامی، مدیر اداره فرهنگی «ایسنا» که معتقد است مجموعه‌ی «شهرزاد» موفق بوده است، در این باره می‌گوید:« البته این‌ را قسمت اول بخش دومش اصلا نمی‌گوید، که اصلا قسمت اول بخش دوم هر مجموعه‌ی موفقی، معمولا به دلیل‌های فنی، نه قابل اعتنا است و نه ملاک قابلی برای ارزیابی. رقم‌ها البته می‌گویند مجموعه‌ی «شهرزاد» موفق بوده است؛ اما رقم‌ها هم نه‌تنها خیلی وقت‌ها قابل اعتماد و ملاک قابلی برای ارزیابی نیستند، که بسیاری وقت‌ها، اتفاقا ملاک و معیار ارزیابی معکوس هستند.»

او ادامه می‌دهد: «با این حال، این سوال مطرح است که واقعا چرا مجموعه‌ی شهرزاد را موفق می‌دانیم؟ و چرا خیلی از مردم به این مجموعه اعتماد کرده‌اند و به آن دل سپرده‌اند؟ دلیل‌های فنی زیادی دارد که درباره‌ی آن‌ها مفصل می‌توان صحبت کرد و البته مجالش اینجا نیست. حتا درباره‌ی خیلی چیزها هم می‌توان صحبت کرد که اگر رعایت می‌شدند، این مجموعه موفق‌تر هم می‌توانست بشود. از همه‌ی این بحث‌ها بگذریم. من دوست دارم فقط به این نکته اشاره کنم؛ مجموعه‌ی «شهرزاد» - حتا شاید برخلاف باور اولیه‌ی سازندگانش - موفق شد؛ چون با «عشق» رفتار محترمانه‌ای داشت؛ یک احترام دل‌انگیز، باوقار و واقعیت‌پذیر.»

بهرامی با بیان اینکه که «وقتی «شهرزاد» می‌بینیم، برخلاف برخی مجموعه‌های این روزهای تلویزیون - با محور «عشق» - مجبور نیستیم گستاخی‌ها و لرزاندن پره‌های دماغ‌ها و ورقلمبیده کردن چشم‌ها را به‌نام «عشق» تحمل کنیم و عذاب بکشیم، گفت: «این‌را از یک شاعر بپذیرید؛ «عشق» مفهوم سهل و ممتنعی است؛ یعنی خیلی آشنا و به نظر، ساده است اما روایت کردنش کار بسیار دشواری است. آقای فتحی در مواجهه با این مفهوم بسیار متضاد انتزاعی، خیلی خوب عنان قصه را در اختیار باورپذیری و دل‌انگیزی گرفته است.»

فائزه آقابابایی، دبیر هنری «باشگاه خبرنگاران جوان» نیز درباره قسمت اول سریال «شهرزاد۲» می‌گوید: با شروع فصل دوم «شهرزاد» به نظر می‌رسد که همه چشم‌انتظار این فصل بودند و کشش و پرداخت مناسب و به‌جا در فصل اول باعث شد این اتفاق برای فصل جدید رخ دهد. با دیدن قسمت اول زود است که بخواهیم درباره آن حرفی بزنیم اما سابقه حسن فتحی نشان می‌دهد که باز هم شاهد غافلگیری دیگری از این کارگردان هستیم؛ همانطور که در فصل اول هم با انتخاب بازیگران و قصه مخاطب‌پسند مردم را جذب خود کرد. البته با آن چیزی که از قسمت اول فصل دوم دیدیم، ای کاش بخش عاشقانه داستان مقداری کمتر می‌شد و قصه به سمت روایت داستانی خود جلو می‌رفت، اما با این حال با ورود شخصیت‌های جدید پیش‌بینی می‌شود اتفاق‌های غافلگیر کننده‌ای برای بیننده تدارک دیده باشند.

همچنین امیرحسین اشرفی، دبیر فرهنگی خبرگزاری «پانا» درباره قسمت جدید سریال «شهرزاد» معتقد است که «سریال «شهرزاد» فارغ از هر نوع نگرش و علت معلولی که در ساخت فیلم و سریال در دنیای معاصر وجود دارد، حکایت این موضوع است که ما همیشه شاهد هستیم که قسمت‌های دوم یک تریلوژی یا سریال همیشه مانند قسمت نخست آن با اقبال مخاطبان همراه نیست، اما نگاه حسن فتحی و نگرش او باعث می‌شود ما به آینده این سریال امیدوار باشیم. حال باید منتظر ماند و ماجرا را به سبک حسن فتحی دید. او که درام را می‌شناسد و تاکنون نشان داده تاریخ معاصر را نیز به خوبی می‌شناسد و فیلم‌هایی که او تا کنون ساخته نوید همین موضوع را می‌دهد؛ از «ازدواج به سبک ایرانی»، «مدار صفر درجه»، «پهلوان‌ها نمی‌میرند» تا...»

او ادامه می‌دهد: فتحی در فصل نخست «شهرزاد» به درستی توانست مخاطب را هر هفته مجاب کند که قسمت بعدی سریال را ببیند و همین نگاه باعث شد که «شهرزاد» یکی از پرفروش‌ترین سریال‌های اجتماعی در شبکه خانگی باشد، اما ما در فصل دوم، به اصطلاح ورزشی‌ها با یک قهرمان روبرو هستیم که باید از قهرمانی‌اش دفاع کند و همین نگاه شاید ضربه‌ای شدید به سریال بزند.

مسعود احمدی، دبیر فرهنگی خبرگزاری «برنا» نیز درباره فصل دوم سریال «شهرزاد» می‌گوید: استارت درست داستان برای ساخت آثاری که فصل دوم پیدا می‌کند از اوجب واجبات است که از این حیث قسمت نخست «شهرزاد» نمره قبولی دریافت می کند، زیرا تعلیق برآمده و کشش درام‌ داستانک‌های آن همچنان خبراز دلربایی آن نزد مخاطب مانند فصل یک می‌دهد. اتصال‌سازی خرده داستان‌های فرعی به داستان مرکزی مثل معرفی بی‌نظیر کاراکتر اصلی و محوری فصل دوم «شهرزاد»، یعنی «عمه بلقیس» و ورود او به کاخ «بزرگ‌آقا» برای رسیدگی به امورات تجاری واقتصادی خاندان دیوان سالار پس ازدرگذشت او و نشاندن «قباد» برجای مرحوم تازه از دنیا رفته و ادامه تلاش‌های او برای تصاحب مجدد «شهرزاد» به همراه بستری تنها یادگار «بزرگ‌آقا»، یعنی «شیرین» در تیمارستان...حاکی از ایجاد ظرفیت لازم برای تماشای قسمت‌های بعدی است.

همچنین هدی احمدی، سردبیر و مدیرمسئول روزنامه «هنرمند» درباره قسمت اول فصل دوم سریال «شهرزاد» می‌گوید: حسن فتحی همیشه سعی کرده در کارهای خود فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی به‌خصوص تهران قدیم را به بهترین شکل برای مخاطب به تصویر بکشد. به‌نظرم معماری بادوام‌ترین بیان از یک فرهنگ اصیل است. در قسمت اول فصل دوم «شهرزاد» نشان دادن بناهای تاریخی اصفهان بسیار جذاب و می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی هم موثر باشد.

سمیرا افتخاری، خبرنگار «هنرآنلاین» معتقد است که «اظهار نظر درباره فصل دوم «شهرزاد» کمی زود است، اما در کل من چندان راضی نبودم، چون کش‌های بی‌دلیل داشت و صحنه اضافی در آن زیاد بود. همچین بازی‌ها هم تقریباً یک‌دست بود، ولی بازیگران ریتم خودشان را به خوبی حفظ کرده بودند. در کل می‌توان گفت که گره‌افکنی که باید ایجاد می‌شد، چندان گره محکمی نبود و بیشتر به‌خاطر خاطره‌بازی با فصل اول جذابیت داشت».

فهیمه پناه‌آذر، خبرنگار سینمایی روزنامه «همشهری» نیز می‌گوید: تنها با دیدن قسمت اول سریال نمی‌توان در ادامه رویه داستانی «شهرزاد» که جز پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی است، نقد و نظری نوشت و از الان قضاوت کرد که آیا این سریال مانند فصل اول در اوج می‌ماند یا خیر؟ با این حال «شهرزاد» با ادامه پایان فصل قبل، آغاز شد. آغازی که حسن فتحی در لوکیشن‌ها و فضاسازی پا را فراتر گذاشته و این بار به سراغ اصفهان رفته است. فتحی نشان داده که از عهده این کار به خوبی بر می‌آید، این بار نیز فضاسازی، دکور و طراحی لباسش باز هم به مذاق تماشاگر خوش آمده است.

او ادامه می‌دهد: حضور شخصیت‌های جدید در «شهرزاد»۲ و ورود آنها از ابتدا نیز شکل خاصی به سریال بخشیده هر چند جای خالی «بزرگ‌آقا» به سبب نقشی که داشت و توانایی بازیگر در بازی و ماندگاری‌اش در ذهن تماشاگر دیده می‌شود. باید دید ادامه داستان چگونه پیش خواهد رفت و شخصیت‌های اضافه شده تا چه اندازه در ادامه داستان نقش دارند و تا چه اندازه می‌توانند جذابیتی که در فصل اول ایجاد شده بود را ادامه دهند؟ اما نمی‌توان این موضوع را منکر شد که داستان «شهرزاد» کماکان در میان سریال‌های شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون که این روزها کار چشم‌گیری در سریال‌سازی انجام نداده، در میان علاقه‌مندانش در اوج قرار دارد.

شیما غفاری، دبیر بخش هنر خبرگزاری «ایسنا» نیز درباره شروع فصل دوم این سریال می‌گوید: قسمت اول «شهرزاد» را می‌توان شروع خوبی برای بخش دوم این مجموعه دانست. برخلاف فیلم‌ها و سریال‌هایی که قسمت‌ها و فصل‌های ۲ و ۳ آن‌ها موفقیت کمتری داشته‌اند، قسمت اول «شهرزاد» نشان داد که با این شروع می‌توان به فصل دوم امیدوار بود.

محمدصالح حجت‌الاسلامی، دبیر سینما در خبرگزاری «شبستان» معتقد است که «قسمت اول فصل دوم سریال، داستانی ملتهب و پر ماجرا و احتمالا پیچیده را نوید می‌دهد. به نظر می‌رسد که در برخی موارد با یک افت نسبی روبرو باشیم. این مسئله از تیتراژ متفاوت این فصل خودنمایی می‌کند تا قدرت و کشش بازی‌ها و کارگردانی که به نظر می‌رسد دست کم در این قسمت کاسته شده؛ که امیدوارم در قسمت‌های بعدی این افت جبران شده و پروژه با همان جذابیت گذشته پیش برود. شاید یکی از دلایل عمده این حس خلاء حضور و نقش‌آفرینی بی‌نظیر علی نصیریان در نقش «بزرگ‌آقا» باشد که به فراخور داستان از گردونه خارج شد.

او ادامه می‌دهد: برخی از اشکالات می‌توانست وجود نداشته باشد؛ به عنوان مثال حرکت دورانی «فرهاد» و «شهرزاد» در فضای مسجد شیخ لطف‌الله خیلی مصنوعی و دور از امضای حسن فتحی بود. یا مثلا به رغم اجرای با کیفیت جلوه‌های ویژه کامپیوتری در حرکت خودروها ضعف‌هایی وجود دارد که یکی از واضح ترینش در آخرین سکانس و زمانی که «شهرزاد» در ماشین منتظر «فرهاد» نشسته و به نظر می‌آید که عابرینی که از پشت ماشین در حرکت‌اند دارای فاصله و پرسپکتیو مناسبی نیستند و ژدر نتیجه کولاژ انجام شده وصله‌ای به نظر می‌آید.

همچنین مهدیار حسن‌پور، دبیر فرهنگی خبرگزاری «میزان»، سریال «شهرزاد» کاملاً در ابتدای راه می‌داند و می‌گوید: حالی که سری اول این سریال پرمخاطب با استقبال بی‌سابقه مواجه شد، ابتدای سری دوم این مجموعه می‌توانست با انرژی و روایت جذاب‌تری آغاز شده و مخاطب را با خاطرات سری قبل دوباره به وجد بیاورد.بازی بازیگران اصلی این مجموعه از جمله ترانه علیدوستی و مصطفی زمانی بسیار سرد و تصنعی به نظر می‌رسد و این حس به مخاطب منتقل می‌شود که برای سری دوم این مجموعه، دست گرمی می‌کنند. اما نقطه اوج «شهرزاد٢» بازی بی‌نظیر شهاب حسینی است که مخاطب را غرق در نقش «قباد» و ماجرای عشق او در سری اول می‌کند! با این تفاسیر، بعد از«بزرگ‌آقا»، تنها نجات‌دهنده «شهرزاد٢» را می‌توان شهاب حسینی خواند.

الهام درفشی، دبیر روزنامه «مردم‌سالاری» نیز معتقد است که «حسن فتحی این بار در فصل دوم با به تصویر کشیدن اصفهان دهه ۴۰ و ۵۰ در قسمت اول، بیننده را به بهترین نحو به آن زمان و اصفهان زیبا و زاینده رود پرآب سوق داد. به نظر می‌رسد آرامش قبل از طوفان و شروع اتفاقات برای «شهرزاد» در قسمت‌های آینده به خوبی به تصویر کشیده شده است.»

پیوند مرزوقی دبیر رسانه خبرگزاری «ایسنا» نیز می‌گوید: «شهرزاد»؛ روایتی شیرین از عشق‌های خاص حسن فتحی که انسان امروز فقدان آن را به شدت در زندگی‌اش حس می‌کند و با دنبال کردن زندگی شخصیت‌های خلق شده در این سریال، به نوعی گمشده خود را می‌یابد» .شهرزاد»؛ تصویری از ایران دهه‌ی ۴۰ که همانند امروز روز این سرزمین، داستان مردمانش با سیاست درهم آمیخته و در آن زندگی را از سیاست گریزی نیست. «شهرزاد»؛ مجموعه‌ای تاریخی که به مدد بهره‌گیری از بازیگران توانمند و البته کارگردانی در خور تحسین حسن فتحی، توانسته یک سر و گردن از تراز سریال‌های سالهای اخیر تلویزیون بالاتر قرار گیرد. اما چند خط بالا که در توصیف مجموعه شهرزاد نوشتم، بیشتر به سری اول این مجموعه مربوط است. ساخته حسن فتحی هنوز در ابتدای مسیر برای ادامه راه است؛ امید است که این نظرات تا پخش آخرین قسمت‌ها باقی بماند.

هادی داداشی، دبیر سینمایی روزنامه «بانی فیلم» می‌گوید: چندان از قسمت اول فصل دوم «شهرزاد»ـ راضی نبودم. اما حسن فتحی کارگردانی نیست که بتوانم با جرأت و اطمینان بگویم در ادامه هم نظرم همین خواهد بود یا خیر! فتحی هرچند مثل «میوه ممنوعه» فوق‌العاده‌اش این بار علیرضا نادری را با آن اعجازش در دیالوگ‌نویسی همراه نداشت، اما در سری اول «شهرزاد» ثابت کرد متکی به شخص نیست و در کنار نغمه ثمینی هم می‌تواند همان طور با قدرت بنویسد و به تصویرش بکشد. قسمت اول سری جدید «شهرزاد»، آنتاگونیست خوفناکش، «بزرگ‌آقا» را ناگزیر از دست داده و به ضرب فلش بک هم نمی‌تواند علی نصیریان را به یاری بطلبد. این نقطه ضعف در قسمت اول حسابی به چشم آمد. از سوی دیگر خود «شهرزاد» هم به واسطه رویگردانی‌اش از قباد و ازدواج با «فرهاد»، یک اشتباه تاکتیکی نزد تماشاگر داشت؛ خبطی که تماشاگران دوستدار شهاب حسینی که تعدادشان هم اندک نیست، آنرا حتی با توجه به ضروریات شکل‌گیری درام برنمی تابند.

او ادامه می‌دهد: شهاب با همان کاریزمایی که مشابه‌اش را در «سوپراستار» تهمینه میلانی یا «رخساره» امیر قویدل،به عنوان دو فیلم به شدت عامه پسند و به یادماندنی دیده‌ایم، در قالب «قباد» سمپات و جذاب است؛حتی اگر سیاه باشد و توطئه بچیند. این خصوصیت که در «شهرزاد» به خوبی در راستای درام پرداخته و به قامت شهاب حسینی دوخته شده، اینجا حالا او را در موضع یک قهرمان نشانده است.جایگاهی که تا پیش از این در اختیار کاراکترهای «شهرزاد» یا تا حدودی «فرهاد» بود. از طرفی آیا عمه نورسیده می‌تواند خلأ غیبت «بزرگ‌آقا» و سیاست‌ها و قلدری‌های تمامیت خواهانه نفسگیرش را پر کند؟؛ این سوال را با دیدن رویا نونهالی از خودم پرسیدم.در قسمت اول که فرصت نداشت یا زمینه‌اش فراهم نبود.این بازیگر بگیر نگیر دارد و نباید هم فراموش کرد نصیریان چنان درخشان بوده که آلترناتیو تراشیدن برایش نه محال که دشوار است.

داداشی یادآور می‌شود: قسمت اول با تمرکز بیش از حد روی رابطه عاشقانه نچسب شده «فرهاد» و «شهرزاد» هم وقت زیادی هدر داد. گاف‌های تروکاژ در بخشهای اصفهان و بویژه حرکت اتومبیلها نیز همانقدر غیرقابل تحمل بودند که سکانسهای چهلستون و پل خواجو، عالی قاپو.

همچنین نغمه دانش، دبیرهنری خبرگزاری «مهر» درباره قسمت اول فصل دوم سریال «شهرزاد» معتقد است که «سری اول «شهرزاد» با موفقیت کم‌نظیری از سوی مخاطبان روبرو شد و همین موضوع منجر شد تا دنبال کنندگان این اثر تشنه دیدن سری دوم باقی بمانند. سری دوم خیلی سریع و بدون حاشیه و نقب به گذشته آغاز شد تا نشان بدهد هنوز هم می‌خواهد حرف اول را در شبکه نمایش خانگی بزند. اما نکته قابل تأمل در این میان تعللی بود که در روایت صحنه‌ها بخصوص صحنه‌های مربوط به ماه عسل «شهرزاد» و «فرهاد» مخاطب با آن مواجه بود. در کنار آن یکسری ایرادات فنی هم مشهود بود که از نگاه مخاطب دور نماند.

او ادامه می‌دهد: البته نمی‌توان از طراحی صحنه خوب مربوط به اصفهان گذشت. ورود رویا نونهالی در نقش خواهر «بزرگ‌آقا» نیز اتفاق قابل توجهی در این سریال بود که با بازی خوب و محکم این بازیگر نشان داد که احتمالا در قسمت‌های بعدی با اتفاقات مهمی روبرو خواهیم بود.

علی زادمهر، خبرنگار هنری خبرگزاری «ایلنا» نیز می‌گوید: اگر شخصیت اصلی سریال «شهرزاد» در فصل اول مردان بودند و در راس آن‌ها «بزرگ‌آقا» قرار داشت که برای زنان تعیین تکلیف می‌کرد، در فصل دوم قدرت در دست زنان افتاده است و این‌بار آن‌ها هستند که میدان‌داری می‌کنند. فتحی به خوبی داستان «شهرزاد» را مانند یک سیب چرخانده است و در ادامه به بیننده آن سوی ماجرا را نشان می‌دهد. با این نوع روایت و داستان‌پردازی که فتحی و ثمینی برای فصل دوم انتخاب کرده‌اند، باید شاهد شگفتی‌های جذاب بیشتری باشیم.

رامین سفری، دبیر فرهنگی سایت «مشرق» نیز معتقد است که «حسن فتحی را به‌خاطر آغازی هیجان‌انگیز در فصل دوم «شهرزاد»، در بازگرداندن مخاطب به سمت تماشای بخشی دیگر از این مجموعه موفق بوده است، اما در ادامه که به‌دنبال معرفی شخصیت‌های جدید داستان بودیم به نظر می‌رسد که کمی به بی‌راهه رفت و روایت ماجرا شکل دیگری به خود گرفت، به این معنا که در قسمت اول فصل دوم شهرزاد، شاهد قوام اولیه روایت نیستیم تا جایی که به نوعی جذابیت اولیه خود را از دست داده است. دلیل آن را می‌توان در طرح روایت جدید و معرفی شخصیت‌ها عنوان کرد.»

امید سهرابی، خبرنگار خبرگزاری «تسنیم» نیز با ابراز امیدواری از این‌که فصل دوم «شهرزاد» نیز مانند فصل اول با اقبال مواجه شود، می‌گوید: با توجه به موضوعی که در فصل اول دیدم، قسمت اولش باید کمی گیراتر می‌بود؛ چرا که مدت زیادی از پایان فصل اول آن می‌گذرد. بار عشقی این سریال یکی از کلیدهای موفقیت آن در فصل اول بود که این موضوع باید در قسمت‌های بعدی فصل دوم کاملا تقویت شود.

محمدصادق عابدینی، خبرنگار روزنامه «جوان» نیز معتقد است که «فیلم «گوزن‌ها» مثل اکثر فیلم‌های مسعود کیمیایی پر از دیالوگ‌هایی است که تا سال‌ها در ذهن می‌ماند و می‌شود مانند ضرب‌المثل آن را به کار برد. یکی از دیالوگ‌های فیلم که ما بین دو رفیق قدیمی رد و بدل می‌شود، این است: «وقتی رفتی نفهمیدم کی داره می‌ره. حالا که اومدی فهمیدم کی اومده». قصه آغاز پخش سری دوم سریال «شهرزاد» هم مثل همین دیالوگ است. سریالی که وقتی نخستین قسمت از سری اولش پخش شد، کسی نمی‌دانست قرار است چه تحولی در صنعت سینمای ایران و بخصوص بخش نمایش خانگی ایجاد کند، اما اکنون همه می‌دانند که سری دوم چه چیزی به سینمای ایران عرضه شده است. حالا همه علاقه‌مندان «شهرزاد» با یک تصویر ذهنی از سریالی قوی و پرکشش‌ به تماشای سری دوم خواهند نشست. قطعا این موضوع از یک سو باعث مسرت دست‌اندرکاران «شهرزاد» خواهد بود که مجموعه‌شان از پیش مشتری‌های ثابت دارد و از سوی دیگر نگرانی از آنچه در آینده رخ خواهد داد وجود دارد.

او ادامه می‌دهد: «شهرزاد» در قسمت اول سری جدید به یادآوری آنچه گذشت و معرفی چهره‌های جدید گذشت، قضاوت برای آینده این سریال نیازمند پخش چند قسمت از مجموعه و دریافت نظرات مخاطبان است. پس چه موافقان و چه منتقدان مجموعه باید چند هفته‌ای را صبر کنند و درگیر قضاوت‌های احساسی نشوند.

همچنین زهرا غفاری، خبرنگار روزنامه «جام‌جم» می‌گوید: شبکه نمایش خانگی بعد از چندین تجربه در عرضه محصولات دنباله‌دار نمایشی، یک سالی هست که اقدام به پخش مجموعه‌ای تازه کرده است؛ «شهرزاد» را به مدد داشتن کارگردانی کاربلد و شناخته شده و شماری از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون، نمونه موفق محصول شبکه خانگی عنوان کرد. فتحی، کارگردان این مجموعه پیش از این هم با ساخت مجموعه‌هایی چون «شب دهم» و «مدار صفر درجه» ثابت کرده بود که هم تاریخ و روایت آن را می‌شناسد و هم چگونگی جذب مخاطبانش را، که حالا«شهرزاد» هم اثباتی بر این مدعاست. «شهرزاد»، مجموعه‌ای است که به نوعی خلأیی که تا پیش از این به لحاظ کیفیت ساخت در مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی وجود داشت را پر کرده است و به لحاظ داستان، بازی بازیگران و حتی طراحی‌های چشم‌نواز و بدیع صحنه و لباس، قدمی رو به جلو برای این رسانه برداشته است.

آرزو فیروزفر، دبیر رادیو تلویزیون خبرگزاری «فارس» نیز فصل اول سریال «شهرزاد» را موفق می‌داند و می‌گوید: فصل دوم خیلی سریع و بدون حاشیه و نقب به گذشته آغاز شد تا نشان بدهد هنوز هم می‌خواهد حرف اول را در شبکه نمایش خانگی بزند. اما نکته قابل تأمل در این میان تعللی بود که در روایت صحنه‌ها بخصوص صحنه‌های مربوط به ماه‌عسل «شهرزاد» و «فرهاد» مخاطب با آن مواجه بود. در کنار آن یکسری ایرادات فنی هم مشهود بود که از نگاه مخاطب دور نماند. نمی‌توان از طراحی صحنه خوب مربوط به اصفهان گذشت. ورود رویا نونهالی در نقش خواهر «بزرگ‌آقا» نیز اتفاق قابل توجهی در این سریال بود که با بازی خوب و محکم این بازیگر نشان داد که احتمالا در قسمت‌های بعدی با اتفاقات مهمی روبرو خواهیم بود.

فرانک قنبری، از اصحاب فعال رسانه در حوزه سینما و تلویزیون معتقد است که «ارزیابی سریال پرمخاطبی مانند «شهرزاد» بر اساس یک قسمت را زود است. قسمت اول فصل دوم تا حدودی روایت حرف‌ها و سخن‌هایی بود که در روزهای پایانی فصل اول زده شد. چند نکته در فصل اول مشهود بود؛ اینکه رقبای فعلی در فصل دوم از کجا پیدا شدند؟ در صورتی که همیشه در فصل اول، «قباد»، جانشین بی‌چون و چرای «بزرگ آقا» بود یا اینکه به شخصه فکر می‌کردم که خبر مرگ «بزرگ آقا» در قسمت اول می‌توانست ابعاد گسترده‌تری پیدا کند. امیدوارم موفقیت فصل اول سریال برای فصل دوم نیز تکرار شود و منتظر هستم اتفاقات خوبی در ساختار، فیلمنامه (دیالوگ‌های شیرین و دوست داشتنی) و وجه تصویری این سریال رخ دهد.

عطیه موذن، خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری «مهر» نیز معتقد است که « سریال «شهرزاد» توانست از نظر مخاطب رکورد همه سریال‌های قبلی را در شبکه نمایش خانگی بشکند و طبیعتا با تولید فصل دوم این مجموعه، مخاطب با یک ذهنیت قبلی به تماشای آن می‌نشیند. اگرچه با اولین قسمت از فصل دوم نمی‌توان ارزیابی درستی برای آن داشت، ولی شاید انتظار مخاطب آنقدر بالا رفته باشد که قسمت اول رضایتش را جلب نکند. در این قسمت، مخاطب دو داستان را پیگیری می‌کند. از طرفی «شهرزاد و فرهاد» به ماه عسل می‌روند و از طرف دیگر بیننده با خواهر «بزرگ آقا» آشنا می‌شود و چون پیش از این ورود او برای مخاطب آشناست، نحوه این ورود و حتی ارتباط‌گیری‌اش با کسانی که احتمالا بر جایگاه «بزرگ آقا» بعد از فوتش طمع دارند، غافلگیری چندانی ندارد. حتی کشمکش و چالشی هم این میان دیده نمی‌شود و همه اتفاقات به صورت یک دست جلو می‌رود. البته با اولین قسمت از یک سریال نمی‌توان ارزیابی کلی از آن داشت کما اینکه در فصل اول «شهرزاد» علی رغم وجود کشمکش‌ها و فراز و فرودها در همان قسمت‌های اول اما فضای دراماتیک و جذاب داستان بعد از چند قسمت مخاطب را درگیر خود کرد.»

علیرضا مرادی، دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایرنا» می‌گوید: شخصیت‌های قصه همگی پیش‌تر معرفی شده‌اند و از آنجا که سطح توقع مردم نسبت به این سریال بسیار بالا رفته است، بنابراین برای بالا نگاه داشتن سریال قطعا نیاز به یک آغاز و حُسن مطلع خوب وجود داشت که به نظر می‌رسد کارگردان در این زمینه خوب عمل کرده و در واقع خواب قباد در آغاز داستان، ببینده را با یک شوک روبه جلو و جذاب در داستان همراه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: فرو ریختن «شیرین» در سکانسی که در تیمارستان، پرستار قصد قرص دادن به او را دارد و شیرین امتناع می‌کند، از بخش‌های جذاب قسمت اول است. در این سکانس بعد از سیلی که پرستار به صورت شیرین به خاطر نخوردن قرص می‌زند و دوربین از بالا به پایین حرکت می‌کند، در واقع به نوعی فروریختن دختر «بزرگ آقا» بعد از مرگ او را به شکلی بسیار تاثیرگذار نمایش می‌دهد.در عین حال، نکته قابل توجه بازی نچندان دلچسب ترانه علیدوستی در قسمت اول است. به نظر می‌رسد «شهرزاد» در فصل اول به اوج بازی در نقش خود رسیده است بنابراین صحنه‌های عاشقانه که کارگردان تلاش کرده در اصفهان از وصال این دو عاشق به نمایش بگذارد، چندان موثر تولید نشده است.

آزاده مختاری، دبیر سرویس هنری روزنامه «صبا» نیز با بیان این‌که با تولد سریال «شهرزاد» آبرو شبکه خانگی خریده شد، می‌گوید: به نوعی می‌توان این اثر را پلی ارتباطی بین این عرصه پردازش هنری، با جمعیت گسترده مردم در اقشار مختلف جامعه دانست. همواره فصل دوم همه آثار جهان به دلایلی با نقدهایی روبه‌رو می‌شوند و ضعف‌هایی در خود دارند. آغاز فصل دوم شهرزاد ما را شگفت‌زده کرد، چرا که در بخش‌هایی از وجود ضعف، دچار بهت می‌شدیم، ضعف‌هایی که از کارگردانی به نام حسن فتحی بعید به نظر می‌رسید. برای مثال لزوما وقتی یک سریال می‌خواهد از گذشته بگوید، نباید مثلا در تکنیک فیلمبرداری نیز مانند گذشته پیش برود؛ به‌ویژه در سکانس‌های داخل خودرو که این برگشت به عقب، برجسته به چشم می‌خورد.

او ادامه می‌دهد: بخش‌هایی از بازیگری، به‌ویژه آنجا که شهاب حسینی حالت مستی به خود می‌گیرد دارای ضعف‌هایی است همچنین به نظرم، مشاعره «شهرزاد» و «فرهاد» در مسجد شاه که دور هم می‌چرخند هم بسیار مصنوعی بود. البته این را هم بگویم که نتیجه‌گیری از قوی یا ضعیف بودن یک اثر آن هم در قسمت اول فصل دوم آن منطقی نیست و به قول دیالوگ «شهرزاد» در همین قسمت خطاب به فرهاد، «زمان می‌برد تا آدم به ریخت و قیافه جدید تو عادت کند»؛ اما نکته‌ درخشان و مهم قسمت اول فصل دوم این بود که در قسمت آخر فصل اول وقتی علی نصیریان در نقش بزرگ‌آقا فوت کرد، نبود او در فصل دوم به نظر می‌رسید که می‌تواند یک نقطه ضعف باشد، اما با حضور و نقش‌آفرینی رویا نهالی در مرکزیت قدرت، این احتمال بسیار کمرنگ شده است. قصه خوب و پردازش مناسب مجموعه «شهرزاد»، پیش‌برنده این سریال و ضامن پیگیری مخاطب برای دنبال کردن این سریال است.

همچنین مهرداد معظمی،دبیر سینمایی «سینماپرس» درباره قسمت اول فصل دوم «شهرزاد» می‌گوید: همیشه تغییر فصل‌ها در سریال‌سازی نگران کننده بوده است، اما حسن فتحی در «شهرزاد٢» نشان داد که رگ خواب مخاطب در دستانش است. ریتم سریال در قسمت اول به خوبی پیش می‌رود و کارگردان قصد دارد در همان ابتدا تماشاگر را آماده وقوع اتفاقات غافلگیرکننده و جذاب در قسمت‌های بعدی سریال کند. موسیقی متن در قسمت اول بی‌نظیر است و حس خوبی به مخاطب القا می‌کند. در هر صورت برای قضاوت بهتر و منصفانه‌تر باید تا هفته‌های آینده صبر کرد و دید آیا حسن فتحی می‌تواند موفقیت فصل اول سریال «شهرزاد» را دوباره تکرار کند؟

امیرحسین مکاریانی، دبیر سرویس هنری «تسنیم» نیز معتقد است که «فاصله زمانی پخش سریال‌های چند فصلی، محدودیت زمانی مشخص دارد تا مخاطب در تعلیق و اشتیاق بتواند انتظار مشخصی از آینده یک سریال داشته باشد، اما مجموعه «شهرزاد» کمی از این فاصله زمانی که بررسی‌های مخاطب‌شناسی این زمان را تعیین می‌کند فاصله گرفت. انتشاری که کمی با بازی‌های مصنوعی قسمت اول به بی تفاوتی مخاطب بیشتر دامن زد. او با بیان این‌که گستره داستانی سریال فضای پرداخت زیادی دارد، دورخیز قصه‌گستری مجموعه در مقدمات قسمت اول را زیاد خواند و گفت: این اتفاق می‌تواند پیش بینی‌های متفاوتی را رقم بزند.»

او ادامه می‌دهد: پرش‌های نامتناسب قصه از درون خانواده دیوان‌سالار به اصفهان و سفر ماه عسل «فرهاد» و «شهرزاد» و همچنین فقدان تناسب در ریتم رفت و برگشت‌های دو محور قصه با فصل اول را از نقاط منفی این قسمت است، اما با این حال انتخاب درست رویا نونهالی برای پیشرفت قصه در فقدان «بزرگ آقا» را می‌توان قابل ستایش عنوان کرد.

رضا میر محرابی، دبیر فرهنگی سایت «عصر ایران» نیز درباره سریال «شهرزاد» می‌گوید: شبکه نمایش خانگی در روزگاری که وضعیت خوبی نداشت و مخاطبان بسیاری را از دست داده بود با ظهور فصل اول سریال شهرزاد یک تحول اساسی به خود دید، سریالی که با حضور هنرمندی کاربلد به نام حسن فتحی و با تکیه بر قصه و روایت جذاب و درخشش بازیگران توانست به سرعت مخاطبان بی‌شماری را با خود همراه کند. فصل اول این سریال با استقبال کم‌نظیر مخاطبانی مواجه شد که هم از سریال‌های ضعیف و قصه‌های تکراری تلویزیون خسته شده بودند و هم سینمای مطلوبی را مقابل خود مشاهده نمی‌کردند.

او با بیان این‌که شاید اکنون برای بررسی فصل دوم این سریال زود باشد، ادامه می‌دهد: این امیدواری وجود دارد که با حضور نویسندگان باهوشی مانند حسن فتحی و نغمه ثمینی، «شهرزاد» به این زودی‌ها از رمق نیفتد و تا انتها بتواند مخاطبان علاقه‌مند را با خود همراه کند و ما نیز با این امیدواری قسمت های بعدی را با اشتیاق به تماشا خواهیم نشست.

محسن محمدی، دبیر رادیو و تلویزیون روزنامه «جام‌جم» با بیان اینکه با دیدن فقط یک قسمت از سری جدید سریال «شهرزاد» شاید نتوان قضاوت درستی داشت، گفت: قسمت اول که چندان امیدوارکننده نبود و جای خالی شخصیت «بزرگ آقا» و صد البته بازی مقتدرانه علی نصیریان کاملا مشهود بود. ساخت ادامه ای بر یک اثر نمایشی موفق در ایران همواره با چالش همراه بوده و امیدواریم حسن فتحی به خوبی از پس این چالش برآید.

حامد نیکومرام، خبرنگار سایت «سوره سینما» هم درباره آغاز فصل دوم سریال می‌گوید: با این که برای نظر دادن راجع به کلیت فصل دوم سریال «شهرزاد» زود است، اما در قسمت اول این فصل همچنان فیلمنامه و دیالوگ‌های خوب، بازیهای روان بازیگران مخصوصا شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و پریناز ایزدیار و کارگردانی خوب حسن فتحی نقاط قوت این سریال به شمار می‌آید؛ هر چند برای قضاوت در نحوه حضور بازیگران جدید مثل رویا نونهالی، امیرجعفری و رضا کیانیان باید کمی صبر کرد. آنچه مسلم است این سریال همچنان ما را با خود همراه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، قسمت دوم سریال «شهرزاد2» دوشنبه ( 12 تیرماه) در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود. همچنین قرار است هفته‌نامه اینترنتی این سریال جمعه هر هفته منتشر شود.

در اولین شماره هفته نامه اینترنتی «شهرزاد» مطالبی مانند یادداشت سیدمحمد امامی (تهیه کننده و سرمایه گذار «شهرزاد»، گفت‌وگو با حسن روح پروری (طراح صحنه)، نقد علیرضا مجمع (منتقد)، نظرات اهالی رسانه درباره قسمت اول فصل دوم، واکنش سینماگران درباره این مجموعه در فضای مجازی، نقدی بر قطعه «ای دریغا» از محسن چاوشی، به همراه عکس‌نوشته‌هایی از قسم

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۸۴۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید می‌خورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک می‌شود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن می‌شود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه می‌شوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقه‌مندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.

 یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریال‌های تلویزیون را به دوش می‌کشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر می‌کند. 
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شب‌ها، پخش می‌شود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. 

روی دور قصه‌های پلیسی
با قطعی شدن سریال‌های جایگزین مجموعه‌های نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی می‌کنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانه‌ای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور می‌گذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراعی جدید می‌رود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا می‌شوند، اما قصه از آنجا جذاب می‌شود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر می‌شود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلم‌برداری می‌شود و احتمالاً در جدول پخش سریال‌های تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویت‌های مدیران تلویزیون برای سریال‌سازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. 
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌برد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های عجیبی مواجه می‌شود.
با پایان فیلم‌برداری سریال «مهیار عیار» که مجموعه‌ای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
 اما این اتفاق نیفتاد. 
در میان سریال‌های جدید تلویزیون که سهم کمدی‌ها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ‌ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقش‌آفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریال‌های دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت می‌کند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیاده‌روی اربعین پیوند می‌خورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخ‌طادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریال‌های تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • اهالی رسانه و تپق‌های زبان معیاری
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • هدیه زاکانی به معلمان تهرانی: خدمات رایگان فرهنگی و ورزشی را از طریق اپلیکیشن شهرزاد دریافت کنید
  • نماینده ولی فقیه در لرستان پای صحبت‌های اهالی رسانه نشست
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • «شروود» یک سریال جنایی در شبکه چهار
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۹ نهم کامل
  • دانلود سریال اکازیون قسمت ۶ ششم ( قسمت 6 اکازیون ) با حجم نیمه رایگان
  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد